European Aviation Safety Agency (EASA) har utfärdat ett tilläggstypcertifikat (STC) till Lufthansa Technik. Det innebär att seriekonvertering nu kan påbörjas, av två Boeing 777-varianter med de bränslesnåla AeroShark-filmerna, något som utvecklats gemensamt av Lufthansa Technik och BASF.
Tack vare filmens speciella ytstruktur av mikroskopiskt små ribbor, minskar flygplanets friktionsmotstånd. Detta minskar bränsleförbrukningen och i sin tur koldioxidutsläppen med cirka en procent. För varje Boeing 777-300ER innebär det årliga besparingar på cirka 400 ton flygbränsle och mer än 1 200 ton koldioxid.
SWISS och Lufthansa Cargo kommer successivt att utrusta alla tolv 777-300ER och elva 777F med AeroShark. Detta gör dem till de första passagerar- och fraktbolagen i världen som optimerar en hel delflotta med AeroShark-filmerna. När alla Lufthansa Cargo och SWISS Boeing 777 har eftermonterats med AeroShark kommer de att minska Lufthansa-koncernens koldioxidavtryck med mer än 25 000 ton per år.